Goede voornemens 2018 ! goed leren slapen? stoppen met slaapmedicatie?

27 dec. 2017

Ok, je slaapt al een tijdje slecht, je voelt je daar niet goed bij en wordt misschien zelfs stilaan wanhopig. Eerst en vooral is het belangrijk om te beseffen dat je slaap nooit weg is. Dat betekent dat je ook opnieuw kan leren slapen. Met de coaching www.starttosleep.be zal je leren om de angst en controle los te laten. Dit lukt je door relaxatie, slaapregels, slaapgerichte theorie, …. Zo is het belangrijk te weten dat slaap in golven komt. Wel, het is de bedoeling dat je tijdens Start to sleep wacht op de slaaptsunami voor je naar bed gaat. Je moet dus net veel later naar bed gaan: wachten tot je echt omvalt van de slaap. De online methode is een lightversie van de therapie die ik bij mij in de praktijk geef. Het is een methode van zes weken cognitieve gedragstherapie. Tachtig procent van de mensen die bij mij langskomen, slapen na zes weken terug in of door. Vaak zijn dat mensen die jarenlang met slaapproblemen kampten voor ze om hulp kwamen vragen. Het programma vervangt natuurlijk niet een consultatie in een slaaplabo of deelname aan een slaaptherapie. Maar mijn ervaring is dat je op eigen houtje al veel kan doen om je slaapgedrag te verbeteren. Geef het de tijd. Sommige adviezen hebben vrijwel direct effect, andere adviezen kosten meer tijd. Het veranderen van je houding en gevoelens ten opzichte van slaap en het ontwikkelen van een gezondere levensstijl gebeuren nu eenmaal niet van vandaag op morgen. Oordeel niet te snel. Pas na enkele weken zal je de gevolgen van de training beginnen te voelen. Maar loop je niet al weken, maanden, of misschien zelfs jaren rond met je slaapprobleem? Wat zijn dan enkele weken extra? Ik ben ervan overtuigd dat de slaapinformatie van deze blog in de volgende weken ook voor jou zal bijdragen aan een betere nachtrust en uiteindelijk een uitgeslapen en uitgerust leven. En willen we dat niet allemaal?