Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Getuigenissen

Kim Kenis, ploegenwerker

Mijn online training zit erop. Je hebt het vast al ontelbare keren gehoord, maar toch bedankt- mijn leven is echt al veranderd. Toen ik het boek de eerste keer opensloeg en begon te lezen kon ik al niet stoppen met huilen bij elke pagina; eindelijk, voor de allereerste keer, iemand die me echt begreep en me niet aankeek alsof het allemaal mijn eigen schuld was!

Ik heb nog werk aan de winkel en moet volhouden maar waar ik nooit meer op had durven hopen is al gebeurd; mijn inslaap- en doorslaapproblemen zijn gewoon WEG! Geen namiddagen en avonden vol stress meer, geen slapeloze nachten vol frustratie en angst, niet meer vechten tegen slaap op het werk en me uitputten in uitvluchten! De training werkte vrijwel meteen, ik heb welgeteld nog 3 slechte nachten gehad waar de angst voor slaaprestrictie en stimuluscontrole de overhand hadden gekregen: de allereerste trainingsdag, de eerste werkdag vroege shift en de eerste werkdag nacht shift. Na meer dan 10 jaar heb jij voor mij kunnen doen waar niemand anders, niet ik, geen dokter, psycholoog of goed bedoelende collega of familielid ooit maar toe in de buurt is gekomen.

Nogmaals; zo extreem ontzettend bedankt!

Evi R., deelnemer workshop

Beste Annelies,

Time flies maar ondertussen heb ook ik je boek gelezen en wil ik je bij deze bedanken om me een heleboel missende puzzelstukken te bezorgen.

Ik woon regelmatig lezingen bij maar eerlijk... Er zijn er maar weinig die, voor zo'n breed publiek en op zo'n korte tijd, inhoudelijk zo waardevol zijn. Deze methode en de manier waarop je deze dingen overbrengt is iets waar je heel trots op mag zijn!

WALIBO project

Binnen het WALIBO project (work and live in balance Ocura) werd er de infosessie 'Slaapwel' voor de medewerkers van WZC Ocura Beringen gegeven door Annelies Smolders. Aan deze sessie namen 76 deelnemers (paramedici, zorglogistieke medewerkers, verpleegkundigen, zorgkundigen) deel.

Het WALIBO project heeft als doelstelling de veerkracht van de medewerkers te behouden en/of te versterken.

Hierbij een samenvatting van de vele positieve reacties na de sessie;

  • Verhelderende informatie, veel zaken waren nog onbekend
  • Ook specifieke aandacht voor medewerkers met ploegenarbeid
  • Zeer praktische tips die blijven hangen
  • De gegeven voorbeelden zijn zeer herkenbaar
  • Een aantal nuttige tips, direct toepasbaar en met onmiddellijk resultaat waarbij een betere slaap beduidend meer energie geeft voor overdag
  • Boeiend gebracht
  • De sessie overtrof onze verwachtingen, "we dachten dat we reeds veel wisten over slapen" maar dit bleek niet helemaal juist te zijn
  • Er werd dagen nadien op de werkvloer nog over de inhoud van de sessie gesproken ...
  • De lezing prikkelt naar verdieping ...

Kathleen Mercken, Hasselt

Als je mij vraagt wat slaaptherapie voor mij betekend heeft kan ik zeggen dat het mijn leven veel meer kwaliteit gegeven heeft. Het heeft mij terug doen leven in plaats van overleven! De laatste 10 jaren was slapen voor mij dikwijls een ware nachtmerrie. Uren wakker liggen en lezen voor ik in slaap kon geraken, ééns in slaap na een aantal uren terug wakker, s ’morgens voor de wekker weer wakker zijn enz...

Mijn bed associeerde ik met schrik om de zoveelste slapeloze nacht in te gaan. Nu ben ik elke avond opnieuw blij als ik “mag” gaan slapen. Waar ik nooit van had durven dromen is nu werkelijkheid geworden, ik val binnen de 5 minuten in slaap als ik mijn matras geraakt heb. En meestal kan ik de ganse nacht doorslapen. Nachtelijke toiletbezoeken en leesmarathons ken ik niet meer. Maar niet alleen mijn nachten zijn veranderd ook door de dag voel ik dat mijn lontje terug iets langer is geworden en ben ik wat rustiger geworden. Moe ben ik nog steeds maar dit is niet meer dan normaal na zoveel jaren slaapachterstand. Maar zoals je ons geleerd hebt, “alles komt goed” ook al zullen er nog wel eens slechte nachten komen.

Je kan mij de vraag stellen als ik dit eerder had moeten doen dan kan ik zeggen waarschijnlijk wel. Maar was ik er klaar voor geweest, waarschijnlijk niet. Want slaaptherapie is niet zomaar eventjes leren slapen het is eigenlijk zowel uw dag als nachtritme onder de loep nemen. En ja dan kom je jezelf en de spiegel weleens tegen.

In eerste instantie had ik wat schrik om een therapie in groepsverband te volgen maar het kan zo een deugd doen om mensen tegen te komen die je situatie begrijpen en hetzelfde meemaken.

Bij deze wil ik je nog eens hartelijk bedanken voor de 6 fijne weken slaaptherapie waar ik steeds naar uit gekeken heb, ik kan het iedereen aanraden!

Veerle Maes, Tongeren, Mijn getuigenis over de slaaptherapie

Het begon met een intakegesprek, waarvoor ik heel nerveus was. Het gesprek met Annelies verliep heel vlot en ik voelde me meteen op mijn gemak vooral omdat ze een heel rustgevende stem had. Op aanraden van Annelies werd het een groepstherapie. Ik wist niet meteen wat ik ervan moest verwachten en ik was er ook een beetje bang voor. Maar alles was beter dan nachten lang wakker liggen en piekeren. We waren een klein groepje van 6 en de eerste sessie leerde we elkaar kennen. Naarmate de gesprekken vorderde merkte ik dat ze me begrepen. We hadden tenslotte allemaal dezelfde ‘gekke’ problemen.

Als eerste werd onze slaaptijd serieus ingekort! Ik mocht nog 5u slapen namelijk van 2u tot 7u. Ik dacht onmiddellijk dat dit me niet zou lukken. Ook moesten we elke dag rond hetzelfde tijdstip opstaan. Voorheen was ik een type dat in het weekend graag tot ‘s middags bleef liggen.Maar de uitleg was achteraf logisch. Je kan uren in bed liggen en niet slapen, maar je kan ook minder in bed liggen en kort maar krachtig slapen. “Wat ga ik toch maar doen?” was mijn eerste vraag die in me opkwam toen ik hoorde dat ik tot 2u moest wakker blijven. Tegen de dipjes die gingen komen, moesten we vechten. Dit kon door eens op te staan, iets klein te strijken, etc. Er werd ook gevraagd een slaapdagboek bij te houden. Indien we dan nog in bed langer als 20 min wakker waren, werden we verplicht om op te staan en wat tv te gaan kijken of een boek te gaan lezen totdat er een volgende dip aankwam.

Week 1 ging voorbij en de 2e sessie kwam eraan. Mocht ik vroeger gaan slapen? Lukte het ook bij de anderen? Was het normaal dat we nog momenten hadden dat we wakker lagen? Op al onze vragen kregen we week na week een goede opvolging en uitleg. En ja hoor, we mochten allemaal wat vroeger gaan slapen! Voor mij werd het 1.30 u.

We leerden ook kennismaken met mindfulness en meditatie. En deden hier ook enkele oefeningen van wat ik zelf ervaarde als een soort ontspanning.

Ook leerden we kennis maken met de lichtbril. Kon dit wel werken, vroeg ik me af. Maar we mochten het vrijblijvend proberen en inderdaad, ook dit werkt! Uit ervaring kan ik zeggen dat ik ’s ochtends sneller uit mijn roes ben. Ik ben een avondtype en ik weet dat ik altijd moeite ga hebben met opstaan, maar ik weet dat het nu OK is. Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een signaal is dat ik tot ‘s middags moet slapen.

Naarmate de weken vorderde, mocht ik in mijn geval elke week een half uurtje vroeger gaan slapen. Elke week waren we er meer en meer van overtuigd: Dit werkt! Dit komt allemaal goed!

Gisteren hebben we de laatste sessie achter de rug gehad. Er is nog werk want we zijn er nog niet helemaal. Maar als ik zie van hoever we al gekomen zijn, kan ik alleen maar dankbaar zijn. Ik had nooit gedacht dat ik zonder moeite in het weekend ook vroeg kon opstaan. Mijn ochtendhumeur is erop verbeterd. We (ik en de rest van de groep) zijn Annelies dankbaar voor de hulp die we kregen, voor onze slaap die we terugkregen. Ik kan terug genieten van slapen. Met als gevolg dat ik terug rustig en op mijn gemak kan gaan slapen!

Claudia Desmedt, Brugge

Dag Annelies, Ik ben aan dag 38 gekomen van jouw briljante (op zijn Engels :-) ) Start to Sleep. Een belangrijke vraag voor mij: zal ik na deze therapie periode blijvend toegang hebben tot de vele fantastische tips? Of zal ik ze best downloaden en opslaan? Ik zou er graag een soort e-Book van maken dat ik altijd kan raadplegen, waar ik maar wil. Want ik besef heel goed dat herhalen, herhalen en mijn leven dagelijks anders leven mij mijn rust kan blijven geven die ik zo nodig heb. Maar een mens vergeet zo snel, daarom mijn vraag. Hoe pak ik het best aan om deze tips voor mij makkelijkst e-beschikbaar te houden.

Dankjewel.

Marleen, Lier

“Dag Annelies, het gaat heel goed!!!! Ik voel me veel meer uitgerust hoewel ik minder slaap dan vroeger. Doordat ik fitter ben en mijn dag veel langer is, ben ik ook minder gestresseerd dat er zoveel werk van het huishouden of mijn job blijft liggen: alles geraakt gedaan. Ik heb wel nog slaapaanvallen overdag, vooral na het middageten en rond half 11 's avonds voor de TV. Soms val ik zittend in slaap maar mijn man maakt me dan wakker. Als ik 's nachts wakker word, moet ik zelden nog opstaan. Ik val veel sneller terug in slaap. Je begrijpt dat ik in de wolken ben en het schooljaar niet meer als een berg op me zie afkomen. Bedankt voor je hulp, je interesse, je methode, je dagelijkse tips,... “