Hoe werkt het?

In de 'Start To Sleep' ga je gedurende 6 weken dagelijks in je mailbox slaaptherapie krijgen. Dit kan een video zijn over de technieken, een tekst over slaap, een vragenlijst of een luisteroefening. Elke dag dien je je slaapdagboek in te vullen via dit programma. Elke week geef ik je een nieuw aangepast slaapschema. Via mail (info@huismidori.be) of via telefonisch contact ben ik vlot bereikbaar voor extra advies of als je vragen hebt. Wie zijn fouten niet kent, kan ze ook niet corrigeren en dat geldt ook voor ons slaapgedrag. Daarom is het invullen van een slaapdagboek belangrijk. Zo kan je patronen in je slaapgedrag ontdekken en dat is een basis voor het zoeken naar een oplossing.

De online ‘Start To Sleep’ rekent dus zelf je slaapdagboek uit en geeft je elke week een voorstel voor nieuwe bedtijden die je slaapprobleem gaan helpen oplossen.

Een voorwaarde om goed te slapen is ontspanning. Het stresshormoon cortisol is bij velen in de avonduren te hoog waardoor inslapen moeilijker is. Dit zorgt tevens voor veel te lichte slaap. Ontspanningsoefeningen, relaxatie en meditatie overdag kunnen je helpen en die ga ik je aanleren via luisteroefeningen.

Slaapmedicatie, koffiegebruik, een vast moment van opstaan, … Ze maken deel uit van het aanleren van een meer gezonde slaaphygiëne. Ik ga aandacht besteden aan je dagafbouw en je leren een goede overgang tussen de dag en de nacht te zorgen.

Je gaat ook leren wat stimuluscontrole is: je bed verlaten in geval van slapeloosheid. Het zal je helpen om je bedtijd zo efficiënt mogelijk te benutten. Door veel wakker te liggen in bed bouw je eigenhandig aan een associatie tussen je bed en slecht slapen. Je leert je lichaam als het ware dat je bed gelijk is aan wakker liggen.

We gaan met cognitieve therapie en ACT-technieken (Acceptance en Commitment Therapy) aan de slag. Het is belangrijk dat je beseft dat hoe je denkt over iets ook een effect heeft op hoe je je voelt.

Er zijn verschillende soorten slaapbelemmerende gedachten. Je leert je eigen niet-helpende gedachten herkennen, stop te zetten, uitdagen en uiteindelijk ombuigen tot gedachten die wel bevorderlijk zijn voor je slaap.

Natuurlijk ga je na deze training nog af en toe eens slecht slapen. Dat noem ik het leven zoals het is. Ik weet wel zeker dat je na deze training nooit meer terechtkomt in chronisch slecht slapen, omdat je de juiste slaaptechnieken beet hebt en je veel rustiger blijft bij enkele slechte slaapnachten. 


Zijn er nog onduidelijkheden?

Kijk naar de veelgestelde vragen