Lichttherapie

Bestel je lichtbril


Goodlite model 'Edge Litebook'
€155,00 incl btw



Dit is een bakje dat je naast je ontbijtbord of pc zet.


 

Bestel Edge Litebook


Goodlite model 'Retimer'
€169,00 incl btw



Bij de Retimer schijnen de lapjes onder de ogen. Deze lichtbril is iets logger dan de Luminette, minder elegant en soms iets te groot als je een smal gezicht hebt. Je kan je eigen bril dragen onder dit model

Bestel Retimer


Goodlite model 'Luminette'
€199,00 incl btw



Bij de Luminette heb je niet het gevoel dat er iets in de weg zit. Bij deze lichtbril schijnen de lampjes van bovenaf naar de ogen. Je kan je eigen bril eronder dragen met dit model.
 

Bestel Luminette

De lichtbrillen die wij aanbieden zijn goed van kwaliteit en geven een goed effect.
Heb je deze lichtbrillen ergens anders goedkoper gezien? Laat het ons weten en wij verlagen onze prijs!

Prijzen zijn incl. verzendkosten binnen België.
Deelnemers van de online slaaptraining kunnen een lichtbril huren per week om te testen welk effect het bij hen heeft (afhalen in Hasselt).
Je kan de lichtbak of lichtbrillen ook bestellen door een mailtje te sturen naar info@starttosleep.be

Hoe werkt lichttherapie? Voor wie is het nuttig?

Boek Start To Sleep

 

Wie is geholpen met lichttherapie?

Lichttherapie kan gebruikt worden door verschillende types mensen.
Een slaapprobleem verhelp je alleszinds niet door enkel en alleen lichttherapie toe te passen. Leer ook de juiste slaaptechnieken, pak je slaappatroon aan en gebruik daarna indien nodig lichttherapie. 

De ene heeft een Rolex, de andere een biologische klok 'van de markt'. Het kan zijn dat, ook al slaap je goed, je biologische klok zichzelf niet goed kan regelen en wat hulp nodig heeft. Lichttherapie kan je ondersteunen in het niet té vroeg wakker te worden, 's avonds niet té vroeg moe te worden, wanneer je in shiften werkt of als je overdag snel last hebt van dipjes of klopjes. Avondtypes worden bijvoorbeeld moeilijk wakker in de ochtend waardoor lichttherapie in de voormiddag nuttig is. Als je goed hebt leren slapen en je je biologische klok wil bijsturen is lichttherapie een goed hulpmiddel mits gebruik van de juiste duurtijd en op de juiste tijdstippen .

In de winter hebben we soms last van winterblues, dit komt door een gebrek aan licht. Je biologische klok is afhankelijk van licht omdat licht je biologische klok regelt. Wie vaak binnen zit heeft sneller last van een gebrek aan licht. Om je een voorbeeld te geven: in een kantoor of magazijn is de hoeveelheid licht eerder beperkt tot +/- 500 lux, een bewolkte dag geeft +/- 1000 lux. Te weinig dus, want hoe meer lux, hoe beter. Daglicht kan 1.000 tot 100.000 lux en meer bevatten, afhankelijk van de sterkte van de zon. Een lichtbril bevat 10.000 lux waardoor gebruik tot 20min. soms al genoeg is om je biologische klok bij te sturen, zeker in de winter.

Licht onderdrukt melatonine, het hormoon dat je slaperig maakt. Heb je een gebrek aan licht, dan zal je eerder moe worden.

Symptomen die duiden op winterblues of gebrek aan licht:

  • Gevoelens van vermoeidheid en neerslachtigheid
  • Veel zin om te slapen
  • Initiatiefverlies en lusteloosheid
  • Zin om te eten, vooral koolhydraatrijk eten (pasta, chips, chocolade)
  • Meer zin in alcohol
  • Sombere gevoelens
  • Prikkelbaar
  • Gewichtstoename
  • Concentratieproblemen
  • Vermindering libido

Wat is het effect lichttherapie?

Lichttherapie is voor iedereen nuttig zolang je het op het juiste moment met de juiste hoeveelheid gebruikt. Bij deelname aan de online slaapcoaching van Start To Sleep ontvang je meer info over het gebruik, afhankelijk van welk type je bent en hoe jouw slaappatroon eruit ziet.

Het effect bij het gebruik van een lichtbril met 10.000lux:

  • 58% energieverbetering
  • 32% daling vermoeidheid
  • 68% slaapverbetering

Ook bij shiftwerkers en mensen die werken in ploegensysteem is lichttherapie efficiënt.

Hoe werkt een lichtbril of lichtbak?

De lampen van onze lichtbrillen en lichtbakjes bevatten een combinatie van veel lichtsterkte/lux (10.000lux) én blauw licht waardoor 20 minuten gebruik per dag al vaak voldoende is om vermoeidheid tegen te gaan.

In de jaren '80 werd de effectiviteit van lichttherapie reeds bewezen maar er bestonden toen enkel de 'lichtbakken'. 

Ondertussen is de technologie erop vooruit gegaan en kwamen de lichtbrillen tot ontwikkeling. Gedaan met 20 minuten voor de 'lichtbak' te zitten, met de lichtbril blijf je mobiel. Hij staat hoog op je neus, waardoor je zicht niet belemmerd wordt. Tevens een gemak voor mensen die een bril dragen. Je kan er dus gewoon mee rondlopen en je ochtendritueel doen, met de lichtbril letterlijk op je neus.

Ik wil me laten begeleiden door slaapexpert Annelies