Nut van slaap

levensnoodzakelijk Start To Sleep

Slaap is levensnoodzakelijk

 

Anderhalf uur te weinig slaap op één nacht, zorgt er voor dat je 32% minder alert bent overdag.
Slaap zorgt voor een betere alertheid en focus. Een aantal cijfers: anderhalf uur te weinig slaap op één nacht, zorgt er voor dat je 32 % minder alert bent overdag. Slaaptekort van één nacht doet je prestatieniveau met 11 % afnemen.

Als je goed geslapen hebt, kan je je overdag beter concentreren, sla je informatie beter op en is je probleemoplossend vermogen optimaal. Na een goede nachtrust lukt het je beter om alert te zijn en je focus te behouden.

Slaap is levensnoodzakelijk: je hebt drie keer meer kans te overleven zonder eten dan zonder slaap!
Jouw slaap is een kracht- en energiebron voor overdag.

Slaap zorgt voor energiebehoud. Tijdens de diepe slaap daalt de lichaamstemperatuur en werkt je metabolisme minimaal. De productie van onder andere je groeihormoon bereikt tijdens je diepe slaap en piek waardoor er weefselopbouw -en herstel kan plaatsvinden. Vermoeide spieren kunnen zich herstellen, kinderen groeien erdoor.
Start met een GRATIS assessment

 

Positieve gevoelens

 

Slaaptekort maakt ons 40 procent kwetsbaarder voor depressieve klachten en angsten!
Een slechte slaper heeft veel meer kans op gevoelens van onrust, prikkelbaarheid en irritatie.
Slecht slapen kan ertoe leiden dat je veel makkelijker van een mug een olifant maakt.  

 

Slaaptekort maakt ons 40 procent kwetsbaarder voor depressieve klachten en angsten!

Je hebt tevens veel meer kans op moeilijk inslapen en herhaaldelijk wakker worden indien je met een depressieve klacht zit.
Omgekeerd kan een depressie ook het gevolg zijn van een reeds langdurig bestaand slaapprobleem!

 

Schoonheid

 

Slaapgebrek gaat gepaard met een vale huid en donkere kringen onder de ogen. Goed nieuws. Slaap is de beste nachtcrème die er is!

Voldoende slaap zorgt ervoor dat je er goed uitziet. Slaapgebrek gaat gepaard met een vale huid en donkere kringen onder de ogen. Goed en diep slapen geeft een vermindering van het stresshormoon 'cortisol'. Het breekt huidcollageen af, waardoor de huid minder elastisch en glad wordt.

 

Libidostijging

 

Slecht slapen doet het libido dalen en heeft een impact op het seksleven. Slecht slapen doet het libido dalen en heeft een impact op het seksleven. Vrijen met mekaar is een goed slaapmiddel; Het zorgt voor een goede bloeddoorstroming en je krijgt na de inspanning van het vrijen een gevoel van ontspanning en ontlading. Deze geven het gevoel van een 'roes' dat makkelijk in slaap kan overgaan.

 

Weerstand tegen ziekte

 

Goede slapers zijn minder vatbaar voor ziektes én ervaren een sneller herstel in geval van ziekte! Slaap geeft het lichaam de kans om te herstellen. Goede slapers zijn minder vatbaar voor ziektes én ervaren een sneller herstel in geval van ziekte!

Je ziek voelen gaat vaak met slaperigheid gepaard. Na een operatie of in een herstelfase na ziekte zal je merken dat je slaapbehoefte groter is. Het lijkt net alsof je lichaam weet dat slapen goed werkt tegen infecties en voor genezing zorgt. Dit is effectief zo!

 

Langere levensverwachting

 

Goed slapen doet langer leven. In een onderzoek aan de universiteit van Pittsburgh zag men dat de inslaaptijd, de frequentie van wakker worden en de hoeveelheid diepe slaap de levensverwachting en levenskwaliteit duidelijk beïnvloeden.

 

 

 

 

Pijnbeleving

 

Slecht slapen verlaagt je pijngrens zodat je pijnbeleving sterker wordt. Slaap beschermt tegen de ervaring van pijn. Slecht slapen verlaagt je pijngrens zodat je pijnbeleving sterker wordt.

Uit onderzoek blijkt dat chronische pijnlijders vaker slaapproblemen hebben dan wie gezond is. Van de volwassenen met chronische pijn klaagt zelfs 50 tot 70 % over een verstoring van de slaap. De pijn zorgt er enerzijds voor dat je wakker blijft, anderzijds versterkt het slaaptekort je pijnbeleving. Een vicieuze cirkel.
Lees hier meer over slapen en pijn.


Je hebt alles zelf in handen!

 

Ook jij kan beter leren slapen in 6 weken!
Start To Sleep is gebaseerd op de Cognitieve Gedragstherapie Insomnia (wetenschappelijk bewezen).
De combinatie van de CGT-i, ACT, mindfulness en persoonlijk advies tijdens Start To Sleep maakt van jou weer een goede slaper.

Wat is Start To Sleep?