Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Nut van slaap

Slaap is levensnoodzakelijk

Ongeveer een derde van ons leven brengen we al slapend door. Je kan dus maar beter zorgen dat je goed slaapt!

Slaap is levensnoodzakelijk: je hebt drie keer meer kans te overleven zonder eten dan zonder slaap. Dus slaap is broodnodig, zelfs drie keer meer dan brood. Jouw slaap is een kracht- en energiebron voor overdag.

Slaap zorgt voor energiebehoud. Tijdens de diepe slaap daalt de lichaamstemperatuur en werkt je metabolisme minimaal. De productie van onder andere je groeihormoon bereikt tijdens je diepe slaap en piek waardoor er weefselopbouw -en herstel kan plaatsvinden. Vermoeide spieren kunnen zich herstellen, kinderen groeien erdoor.

Concentratie en geheugen

Anderhalf uur te weinig slaap op één nacht, zorgt er voor dat je 32% minder alert bent overdag.

Slaap zorgt voor een betere alertheid en focus. Een aantal cijfers: anderhalf uur te weinig slaap op één nacht, zorgt er voor dat je 32 % minder alert bent overdag. Slaaptekort van één nacht doet je prestatieniveau met 11 % afnemen.

Als je goed geslapen hebt, kan je je overdag beter concentreren, sla je informatie beter op en is je probleemoplossend vermogen optimaal. Na een goede nachtrust lukt het je beter om alert te zijn en je focus te behouden.

Positieve gevoelens

Slaaptekort maakt ons 40 procent kwetsbaarder voor depressieve klachten en angsten! Een slechte slaper heeft veel meer kans op gevoelens van onrust, prikkelbaarheid en irritatie. Slecht slapen kan ertoe leiden dat je veel makkelijker van een mug een olifant maakt.

Slaaptekort maakt ons 40 procent kwetsbaarder voor depressieve klachten en angsten!

Je hebt tevens veel meer kans op moeilijk inslapen en herhaaldelijk wakker worden indien je met een depressieve klacht zit. Omgekeerd kan een depressie ook het gevolg zijn van een reeds langdurig bestaand slaapprobleem!

Schoonheid

Slaapgebrek gaat gepaard met een vale huid en donkere kringen onder de ogen. Goed nieuws. Slaap is de beste nachtcrème die er is!

Voldoende slaap zorgt ervoor dat je er goed uitziet. Slaapgebrek gaat gepaard met een vale huid en donkere kringen onder de ogen. Goed en diep slapen geeft een vermindering van het stresshormoon 'cortisol'. Het breekt huidcollageen af, waardoor de huid minder elastisch en glad wordt.

Libidostijging

Slecht slapen doet het libido dalen en heeft een impact op het seksleven. Slecht slapen doet het libido dalen en heeft een impact op het seksleven. Vrijen met mekaar is een goed slaapmiddel; Het zorgt voor een goede bloeddoorstroming en je krijgt na de inspanning van het vrijen een gevoel van ontspanning en ontlading. Deze geven het gevoel van een 'roes' dat makkelijk in slaap kan overgaan.

Weerstand tegen ziekten

Goede slapers zijn minder vatbaar voor ziektes én ervaren een sneller herstel in geval van ziekte! Slaap geeft het lichaam de kans om te herstellen. Goede slapers zijn minder vatbaar voor ziektes én ervaren een sneller herstel in geval van ziekte!

Je ziek voelen gaat vaak met slaperigheid gepaard. Na een operatie of in een herstelfase na ziekte zal je merken dat je slaapbehoefte groter is. Het lijkt net alsof je lichaam weet dat slapen goed werkt tegen infecties en voor genezing zorgt. Dit is effectief zo!

Gewichtsverlies

Goed slapen draagt bij tot een meer strak én gezonder lichaam. Slaaptekort veroorzaakt een tragere stofwisseling. Dit mechanisme zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat vermoeide mensen meer gaan eten en snoepen; Overdag en tijdens de nachtelijke uren.

Bij slaaptekort stijgt de concentratie 'ghreline' in ons lichaam, waardoor we vaker naar zoetigheid grijpen. Ook overgewicht is een boosdoener bij slaapklachten en kan bijdragen tot slaapstoornissen zoals slaapapneu. Goed slapen draagt bij tot een meer strak én gezonder lichaam want op zijn beurt weer bijdraagt tot een nog betere nachtrust.

Langere levensverwachting

Goed slapen doet langer leven. In een onderzoek aan de universiteit van Pittsburgh zag men dat de inslaaptijd, de frequentie van wakker worden en de hoeveelheid diepe slaap de levensverwachting en levenskwaliteit duidelijk beïnvloeden.

Pijnbeleving

Slecht slapen verlaagt je pijngrens zodat je pijnbeleving sterker wordt. Slaap beschermt tegen de ervaring van pijn. Slecht slapen verlaagt je pijngrens zodat je pijnbeleving sterker wordt.

Uit onderzoek blijkt dat chronische pijnlijders vaker slaapproblemen hebben dan wie gezond is. Van de volwassenen met chronische pijn klaagt zelfs 50 tot 70 % over een verstoring van de slaap. De pijn zorgt er enerzijds voor dat je wakker blijft, anderzijds versterkt het slaaptekort je pijnbeleving. Een vicieuze cirkel.

Wat is het nut van slaap?