Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Veelgestelde vragen

Is online slaaptherapie voordeliger dan therapie in de praktijk?
Is Start To Sleep (cgt-i) wetenschappelijk verantwoord?
Kan ik een afspraak maken voor een individueel gesprek?
Kan ik een lichtbril testen/huren?
Ik heb het boek 'Start To Sleep' gelezen, kan ik Annelies dan ook contacteren voor persoonlijk slaapadvies?
Wat met mijn slaapmedicatie?
Hoe wordt mijn slaap gemeten?
Hoe weet je welk slaapprofiel ik heb?
Werkt Start To Sleep voor iedere slechte slaper?
Kan ik starten met Start To Sleep als ik kamp met psychische klachten, anders dan slecht slapen?
Neemt Annelies contact op met mijn huisarts of behandelende psycholoog indien nodig?
Wordt er een terugbetaling voorzien door het ziekenfonds?



Is online slaaptherapie voordeliger dan therapie in de praktijk?

Ja, het is écht voordeliger dan de therapie in de praktijk en het principe van de slaapcoaching is hetzelfde.
Je bespaart heel wat tijd, kilometers voor verplaatsing én geld.

In de praktijk zou je 1 sessie per week nodig hebben gedurende 6 weken.
1 sessie in de praktijk kost €60,00 oftwel €360,00 voor de volledige slaaptherapie gedurende 6 weken.
Door deel te nemen aan de online slaaptraining bespaar je dus €261,00.
Er wordt echt persoonlijk gewerkt, Annelies volgt je van achter de schermen erg nauw op.

Sommige ziektefondsen betalen trouwens een deel van de online slaaptherapie terug, informeer hiervoor bij je ziektefonds of via info@starttosleep.be.

Is Start To Sleep (cgt-i) wetenschappelijk verantwoord?
Uiteraard, Start To Sleep is gebaseerd op de Cognitieve GedragsTherapie Insomnia en het is bewezen dat deze therapie zeer goed werkt, mits je natuurlijk beroep doet op een slaapexpert die deze therapie volledig onder de knie heeft.

Kan ik een afspraak maken voor een individueel gesprek?
Het is mogelijk een intakegesprek in te plannen bij Annelies via info@starttosleep.be of 0495/25 02 66.
Dit kan nuttig zijn indien je bv. een chronische ziekte hebt of veel verschillende soorten medicatie moet innemen.
Het gesprek vindt plaats in Huis Midori, de groepspraktijk in Hasselt.

Kan ik een lichtbril testen/huren?
Ja, het is mogelijk om een lichtbril te huren en te testen alvorens er eentje aan te kopen.
Zo weet je meteen of het iets voor jou is.
Deelnemers van de online slaaptherapie geven we de mogelijkheid om er eentje gratis te huren zolang de slaaptraining loopt (6 weken), mail ons voor meer info!
De lichtbril afhalen kan enkel in de groepspraktijk Huis Midori in Hasselt, we sturen geen lichtbrillen op per post.
Wil jij er eentje testen? Maak eerst een afspraak via info@starttosleep.be!

Ik heb het boek 'Start To Sleep' gelezen, kan ik Annelies dan ook contacteren voor persoonlijk slaapadvies?
Wil je persoonlijk slaapadvies, dan kan dit enkel wanneer je deelneemt aan de online training. De online training bevat dezelfde inhoud als het boek maar je krijgt nog veel meer info via e-mail, video's, luisteroefeningen, teksten, vragenlijsten, enz... Tevens is Annelies voor extra vragen en advies steeds bereikbaar via e-mail en telefoon. 

Wat met mijn slaapmedicatie?
Annelies is niet resoluut tegen het gebruik van slaapmedicatie. Soms is een gecontroleerd gebruik zelfs aan te raden, bijvoorbeeld in acute stresssituaties. Als een behandeling met slaapmedicatie zich echt opdringt, moet de duur daarvan zich beperken tot maar enkele weken. Hierbij is een zorgvuldige opvolging nodig door de arts. Na verloop van tijd treedt gewenning op. De normale dosis volstaat niet meer om in slaap te raken. De medicatie wordt verhoogd, tot op een bepaald moment ook deze verhoogde dosis niet meer volstaat. Stoppen met slaapmedicatie geeft je ook ontwenningsverschijnselen, waaronder slapeloosheid! Probeer daarom stapsgewijs en traag de medicatie af te bouwen onder begeleiding van je arts. Verminder je dosis altijd met een vierde, totdat de laagste dosis overblijft. Neem daar ook voldoende tijd voor: zeker als je last hebt van ontwenningsverschijnselen, kan je beter twee weken laten overgaan voor je je dosis weer afbouwt.

Hoe wordt mijn slaap gemeten?
We meten je slaap aan de hand van een slaapdagboek dat je iedere dag invult.
Dit slaapdagboek wijkt natuurlijk af van een objectieve meting in een slaaplabo. Een polysomnograaf is het meettoestel dat meerdere lichaamsactiviteiten registreert: het elektro-encefalogram (EEG) meet onze hersenactiviteit, het elektro-oculogram (EOG) registreert de oogbewegingen, het elektro-myogram (EMG) meet de spieractiviteit.

Slaap schatten is moeilijk: velen onderschatten de slaaptijd en overschatten de waaktijd. Dit wil niet zeggen dat ze hun slaapklachten overdrijven. Goede slapers, die uitzonderlijk eens slecht slapen, maken ook deze schattingsfouten. Het is gewoon erg moeilijk je slaap te schatten. In de nacht zijn er al niet veel tijdsaanduidingen of andere signalen.

Hoe weet je welk slaapprofiel ik heb?
Via het assessment gaan we je vanaf week 1 enkele vragenlijsten voorleggen die we nodig hebben om je persoonlijk slaapprofiel goed te leren kennen. Zo kunnen we je op maat helpen en je een aangepast slaapschema voorleggen. We willen weten welk chronotype je hebt (neutraal, avond of ochtendtype), hoeveel onrust en spanning er in je leeft, welke gedachten en welke attitude je hebt over slaap en slapeloosheid, hoe intens je slaperigheid is overdag, enz... Sommige scores geven we ook weer in de Start To Sleep.

Werkt Start To Sleep voor iedere slechte slaper?
80% ervaart na de online training geen problemen meer. Slechte slapers met andere (chronische) medische aandoeningen hebben mogelijks wat extra hulp nodig van de huisarts. Tijdens de online training ga je al een verschil voelen maar merk je mogelijks weinig grote veranderingen. Verwacht niet té veel in korte tijd, slaap is een gedrag en een gedragsverandering of aanpassing van je brein heeft tijd nodig. Start To Sleep leert je alle trucjes die je nodig hebt om deze gedragsverandering door te voeren. Na afloop heb jij zelf alles in handen, daarom vragen we om je nieuwe slaapschema ook na de training vol te houden met de trucjes die je leerde tijdens Start To Sleep.
Na enkele maanden is je brein zeker helemaal gewend aan je nieuwe slaappatroon.
Ga in de beginfase van een kleine winst uit: dat je al niet meer chronisch slecht slaapt en je minder spanning voelt rond slapen. Start To Sleep is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie insomnia, een therapie die wetenschappelijk helemaal verantwoord is, volg jij de regels dan zal jij je slaapefficiëntie gedurende deze 6 weken uiteraard al zien en voelen stijgen!

Kan ik starten met Start To Sleep als ik psychische klachten heb, anders dan slecht slapen?
Wanneer je kampt met psychische klachten, anders dan een slaapprobleem, vraag je best eerst advies over het volgen van de cognitieve gedragstherapie insomnia aan je behandelende huisarts, psycholoog, psychoterapeut, psychiater,...
Bij burn-out, bore-out, despressie of andere psychische klachten kan de slaaptraining voor jou mogelijks mentaal nog wat te zwaar zijn. Net daarom is het van belang dit op voorhand even voor te leggen bij een specialist.

Heb je hier vragen over? Dan kan je Annelies contacteren voor een advies en indien nodig een afspraak vastleggen voor een intakegesprek bij Huis Midori, de groepspraktijk in Hasselt.

Neemt Annelies contact op met mijn huisarts of behandelende psycholoog indien nodig?
Indien nodig kan Annelies contact opnemen met je huisarts of behandelende psycholoog voor een telefonisch overleg. Uiteraard zal dit enkel en alleen gebeuren mits jouw uitdrukkelijke instemming of op jouw verzoek. Na de slaaptraining kan er ook een verslag bezorgd worden aan de huisarts of andere hulpverleners.

Wordt er een terugbetaling voorzien door het ziekenfonds?
Er zijn vaak deelse terugbetalingen (afhankelijk van jouw ziektefonds) voor zowel de persoonlijke slaaptherapie als de Start To Sleep online. Informeer bij je ziektefonds of stuur voor meer info een e-mail naar info@starttosleep.be

Heb je nog andere vragen? Contacteer ons via info@starttosleep.be!

Hoe werkt Start To Sleep?