Veelgestelde vragen

Online slaaptherapie
Is online slaaptherapie voordeliger dan therapie in de praktijk?
Wat houdt het gratis assessment in? En wat gebeurt er als ik mijn gegevens invul na het klikken op 'Start met Start To Sleep'?
Moet ik eerst een slaaponderzoek laten doen?
Is Start To Sleep (cgt-i) wetenschappelijk verantwoord?
Werkt Start To Sleep voor iedere slechte slaper?
Kan ik starten met Start To Sleep als ik kamp met psychische klachten, anders dan slecht slapen?
Neemt Annelies contact op met mijn huisarts of behandelende psycholoog indien nodig?

Intake gesprek
Kan ik een afspraak maken voor een individueel gesprek?

Lichtbrillen en lichttherapie
Mijn lichtbril die ik bij jullie aankocht is defect, wat nu?
Kan ik een lichtbril testen?

Het boek Start To Sleep
Ik heb het boek 'Start To Sleep' gelezen, kan ik Annelies dan ook contacteren voor persoonlijk slaapadvies?


Overige vragen
Wat met mijn slaapmedicatie?
Hoe wordt mijn slaap gemeten?
Hoe weet je welk slaapprofiel ik heb?
Wordt er een terugbetaling voorzien door het ziekenfonds?
Waarom ontving ik vandaag geen dagelijkse tip?


Is online slaaptherapie voordeliger dan therapie in de praktijk?

Ja, het is écht voordeliger dan de therapie in de praktijk en het principe van de slaapcoaching is hetzelfde. Je bespaart heel wat tijd, kilometers voor verplaatsing én geld.

Groepssessies voor cognitieve gedragstherapie in de praktijk kosten gemiddeld €360,00 per persoon (6 weken, 1x per week). Door deel te nemen aan de online slaaptraining bespaar je dus meer dan €260,00 en krijg je een individuele begeleiding.
Er wordt echt persoonlijk gewerkt, Annelies volgt je van achter de schermen erg nauw op.

Sommige ziektefondsen betalen trouwens een deel van de online slaaptherapie terug, informeer hiervoor bij je ziektefonds of via info@starttosleep.be.
Terug naar boven

Wat houdt het gratis assessment in? En wat gebeurt er als ik mijn gegevens invul na het klikken op 'Start met Start To Sleep'? 
Het gratis assessment vormt jouw slaapdossier en geef ons al een beknopt beeld van jouw huidige slaapgedrag, slaaphygiëne en gewoontes, dit slaapdossier raadpleegt Annelies regelmatig samen met je persoonlijk slaapdagboek dat je tijdens de online slaapcoaching dagelijks in je account moet invullen. Of om, indien nodig, tijdens de training nog meer persoonlijk advies te kunnen geven.
De gegevens die je in de eerste stap ingeeft (adres etc) worden nooit doorgegeven aan derden zonder jouw toestemming. Annelies raadpleegt de gegevens die je hier ingeeft ook voor eventuele doorverwijzingen naar artsen of slaaplabo's, mogelijke afspraken in de groepspraktijk, een persoonlijk telefoontje indien nodig, etc.  
Nadat je al deze gegevens ingegeven hebt kom je in je persoonlijk slaapaccount. Je kan daarna beslissen om de training al dan niet te starten. 
Terug naar boven

Moet ik eerst een slaaponderzoek laten doen?
Neen. Een slaaponderzoek in een slaaplabo is erg kostelijk en is bovendien enkel nuttig indien je slaapprobleem een medische oorzaak kent.
80% van onze deelnemers slaapt weer goed na de online coaching, bij de overige 20% ligt er meestal een medische oorzaak (slaapapneu, rusteloze benen,…) aan de bron. Maar eigenlijk zien wij een stijging in slaapefficiëntie bij iedere deelnemer van de online slaapcoaching, ook bij diegene die medische klachten hebben.
Terug naar boven

Is Start To Sleep (cgt-i) wetenschappelijk verantwoord?
Uiteraard, Start To Sleep is gebaseerd op de Cognitieve GedragsTherapie Insomnia en het is bewezen dat deze therapie zeer goed werkt, mits je natuurlijk beroep doet op een slaapexpert die deze therapie volledig onder de knie heeft.
Terug naar boven

Kan ik een afspraak maken voor een individueel gesprek?
Het is mogelijk een intakegesprek in te plannen bij Annelies via info@starttosleep.be of 0495/25 02 66.
Dit kan nuttig zijn indien je bv. een chronische ziekte hebt of veel verschillende soorten medicatie moet innemen.
Het gesprek vindt plaats in Huis Midori, de groepspraktijk in Hasselt.
Terug naar boven

Mijn lichtbril die ik bij jullie aankocht is defect, wat nu?
Binnen Europa geldt er een garantietermijn van 2 jaar op alle elektronische producten. Heeft u uw lichtbril normaal behandeld maar is hij toch defect?
Dan kan u contact opnemen met de klantenservice van de fabrikant: info@goodlite.nl of via telefoon: +31299-405328.
Het adres van de fabrikant: Goodlite, Amsterdamsestraatweg 15-C, 1411 AW Naarden - Nederland. 
Terug naar boven

Kan ik een lichtbril testen?
Ja, als deelnemer van de online slaaptherapie geven we je de mogelijkheid een lichtbril van Start To Sleep te huren voor €10,00 per week tijdens de training, zo lang de voorraad strekt. Zo weet je meteen of het is voor jou is. De lichtbril afhalen kan enkel in de groepspraktijk Huis Midori in Hasselt na afspraak, we sturen geen lichtbrillen op per post.
Wil jij er eentje huren? Dien je aanvraag dan in via info@starttosleep.be.
Terug naar boven

Ik heb het boek 'Start To Sleep' gelezen, kan ik Annelies dan ook contacteren voor persoonlijk slaapadvies?
Wil je persoonlijk slaapadvies, dan kan dit enkel wanneer je deelneemt aan de online training. De online training bevat dezelfde inhoud als het boek maar je krijgt nog veel meer info via e-mail, video's, luisteroefeningen, teksten, vragenlijsten, enz... Tevens is Annelies voor extra vragen en advies steeds bereikbaar via e-mail en telefoon.
Terug naar boven 

Wat met mijn slaapmedicatie?
Annelies is niet resoluut tegen het gebruik van slaapmedicatie. Soms is een gecontroleerd gebruik zelfs aan te raden, bijvoorbeeld in acute stressituaties. Als een behandeling met slaapmedicatie zich echt opdringt, moet de duur daarvan zich beperken tot maar enkele weken. Hierbij is een zorgvuldige opvolging nodig door de arts. Na verloop van tijd treedt gewenning op. De normale dosis volstaat niet meer om in slaap te raken. De medicatie wordt verhoogd, tot op een bepaald moment ook deze verhoogde dosis niet meer volstaat. Stoppen met slaapmedicatie geeft je ook ontwenningsverschijnselen, waaronder slapeloosheid! Probeer daarom stapsgewijs en traag de medicatie af te bouwen onder begeleiding van je arts. Verminder je dosis altijd met een vierde, totdat de laagste dosis overblijft. Neem daar ook voldoende tijd voor: zeker als je last hebt van ontwenningsverschijnselen, kan je beter twee weken laten overgaan voor je je dosis weer afbouwt.
Terug naar boven

Hoe wordt mijn slaap gemeten?
We meten je slaap aan de hand van een slaapdagboek dat je iedere dag invult.
Dit slaapdagboek wijkt natuurlijk af van een objectieve meting in een slaaplabo.
Maar een slaaponderzoek in een slaaplabo is erg kostelijk en is enkel nuttig indien je slaapprobleem een medische oorzaak kent.
80% van onze deelnemers slaapt weer goed na de online coaching, bij de overige 20% ligt er meestal een medische oorzaak (slaapapneu, rusteloze benen,…) aan de bron. Maar eigenlijk zien wij een stijging in slaapefficiëntie bij iedere deelnemer van de online slaapcoaching, ook bij diegene die medische klachten hebben.

Het slaaponderzoek in een slaaplabo gaat als volgt:
Een polysomnograaf is het meettoestel dat meerdere lichaamsactiviteiten registreert: het elektro-encefalogram (EEG) meet onze hersenactiviteit, het elektro-oculogram (EOG) registreert de oogbewegingen, het elektro-myogram (EMG) meet de spieractiviteit.

Slaap schatten is moeilijk: velen onderschatten de slaaptijd en overschatten de waaktijd. Dit wil niet zeggen dat ze hun slaapklachten overdrijven. Goede slapers, die uitzonderlijk eens slecht slapen, maken ook deze schattingsfouten. Het is gewoon erg moeilijk je slaap te schatten. In de nacht zijn er al niet veel tijdsaanduidingen of andere signalen.
Terug naar boven

Hoe weet je welk slaapprofiel ik heb?
Via het assessment gaan we je vanaf week 1 enkele vragenlijsten voorleggen die we nodig hebben om je persoonlijk slaapprofiel goed te leren kennen. Zo kunnen we je op maat helpen en je een aangepast slaapschema voorleggen. We willen weten welk chronotype je hebt (neutraal, avond of ochtendtype), hoeveel onrust en spanning er in je leeft, welke gedachten en welke attitude je hebt over slaap en slapeloosheid, hoe intens je slaperigheid is overdag, enz... Sommige scores geven we ook weer in de Start To Sleep.
Terug naar boven

Werkt Start To Sleep voor iedere slechte slaper?
80% ervaart na de online training geen problemen meer. Bij de overige 20% is er meestal een medische aandoening in het spel maar eigenlijk zien wij zelfs bij deze deelnemers wekelijks een stijging in slaapefficiëntie.

Start To Sleep leert je alle trucjes die je nodig hebt om de gedragsverandering in je brein door te voeren. Na afloop heb jij zelf alles in handen, daarom vragen we om je nieuwe slaapschema ook na de training vol te houden met de trucjes die je leerde tijdens Start To Sleep.
Na enkele maanden is je brein helemaal gewend aan je nieuwe slaappatroon.

Ga in de beginfase van een kleine winst uit: dat je al niet meer chronisch slecht slaapt en je minder spanning voelt rond slapen. Start To Sleep is gebaseerd op de cognitieve gedragstherapie insomnia, een therapie die wetenschappelijk helemaal verantwoord is, volg jij de regels dan zal jij je slaapefficiëntie gedurende deze 6 weken uiteraard al zien en voelen stijgen!
Terug naar boven

Kan ik starten met Start To Sleep als ik psychische klachten heb, anders dan slecht slapen?
Wanneer je kampt met psychische klachten, anders dan een slaapprobleem, vraag je best eerst advies over het volgen van de cognitieve gedragstherapie insomnia aan je behandelende huisarts, psycholoog, psychoterapeut, psychiater,...
Bij burn-out, bore-out, despressie of andere psychische klachten kan de slaaptraining voor jou mogelijks mentaal nog wat te zwaar zijn. Net daarom is het van belang dit op voorhand even voor te leggen bij een specialist.

Heb je hier vragen over? Dan kan je Annelies contacteren voor een advies en indien nodig een afspraak vastleggen voor een intakegesprek bij Huis Midori, de groepspraktijk in Hasselt.
Terug naar boven

Neemt Annelies contact op met mijn huisarts of behandelende psycholoog indien nodig?
Indien nodig kan Annelies contact opnemen met je huisarts of behandelende psycholoog voor een telefonisch overleg. Uiteraard zal dit enkel en alleen gebeuren mits jouw uitdrukkelijke instemming of op jouw verzoek. Na de slaaptraining kan er ook een verslag bezorgd worden aan de huisarts of andere hulpverleners.
Terug naar boven

Wordt er een terugbetaling voorzien door het ziekenfonds?
Er zijn vaak deelse terugbetalingen (afhankelijk van jouw ziektefonds) voor zowel de persoonlijke slaaptherapie als de Start To Sleep online. Informeer bij je ziektefonds of stuur voor meer info een e-mail naar info@starttosleep.be
Terug naar boven

Waarom ontving ik vandaag geen dagelijkse tip?
Je ontvangt iedere dag een dagelijkse tip in je mailbox. Als je geen tip ontvangen hebt, kijk even in de folder 'spam' of 'ongewenst', het is mogelijk dat jouw mailserver dit aangeeft als 'spam'. Je kan steeds je dagelijkse tips en slaapdagboek trouwens dag en nacht raadplegen door in te loggen op de website. Rechtsboven kan je de buttons 'mijn slaapdagboek' en 'mijn dagelijkse tips' vinden.
Terug naar boven

 


Heb je nog andere vragen? Contacteer ons via info@starttosleep.be!

Wat is Start To Sleep?