Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Artikel


Kinderen en vakantie

16 jul. 2018
Kinderen vakantie

Ben ik een slechte ouder als ik mijn kinderen later naar bed laat gaan tijdens de vakantie?


U vraagt: "In de vakantie heb ik geen zin om te strijden met mijn kinderen als ze niet naar bed willen gaan. Dus mogen ze gewoon langer opblijven. Ben ik nu een slechte ouder?"
Als uw kinderen het niet doen, mag u het wel: op beide oren slapen.


Wat vindt Annelies Smolders, psychologe en slaapexpert?
Het is vakantie, ze moeten niet naar school, dus laat ze opblijven. Ouders vragen mij vaak om lijstjes te maken met ideale slaappatronen, maar het slaappatroon van kinderen is net zo verschillend dan hun schoenmaat: je hebt lange slapers, korte slapers, vroege vogels,...
In de zomer is het langer licht, dus begint ons lichaam later met de aanmaak van melatonine, de stof waarvan we slaperig worden.
Als ze 's avonds nog spelen en actief zijn, is de slaapdruk ook helemaal anders dan op een avond tijdens het schooljaar, wanneer ze huiswerk gemaakt hebben en nog wat tv gekeken hebben.
Dus nee, het is niet erg als ze tijdens de vakantie wat later in hun bed liggen.

Wil je toch een regelmaat houden in het slaappatroon van je kinderen, zorg dan dat ze op een vast uur opstaan. Als de kinderen elke dag op hetzelfde uur opstaan, is de kans ook groot dat ze 's avonds rond hetzelfde moment moe worden. Gaan ze toch eens wat later slapen, zullen ze die 'slaapschuld' wel inhalen en de volgende dag wat vroeger moe zijn. 

Door langer uit te slapen wordt hun ritme wel helemaal ontregeld.
Vanaf 5u 's ochtends hebben we niet zo'n diepe slaap meer, de kwaliteit is veel lager dan de slaap tijdens de eerste uren. Kinderen langer laten uitslapen is dus geen verrijking, het werkt eerder averechts.

Kinderen hebben hun slaap wel nodig, want dat is het moment waarop ze verwerken, groeien en recupereren. Pubers hebben eigenlijk nog het meeste slaap nodig en bij hen zie je ook de meeste problemen: ze blijven tot diep in de nacht gamen of chatten met hun vrienden. Zij gaan hun slaapritme vaak heel erg verschuiven, wat problemen geeft bij het begin van het schooljaar.
Om dat tegen te gaan, moet je eigenlijk al de laatste twee weken van augustus beginnen resetten, door bijvoorbeeld geleidelijk vroeger op te staan.

 

Lees meer artikels van Start To Sleep

 

Bron: Nieuwsblad door tib