Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Artikel


Wanneer is een meting in een slaaplabo nuttig?

9 nov. 2018
Slaaplabo

Bij Start To Sleep wordt je slaap gemeten aan de hand van het slaapdagboek dat je iedere dag invult.
Maar hoe zit dat dan? Moet ik niet eerst naar een slaaplabo?

Het antwoord is: neen. Een onderzoek in een slaaplabo is erg kostelijk, kost heel wat tijd en is enkel nuttig indien je slaapprobleem een medische oorzaak kent.

Wie 's avonds een half uurtje nodig heeft om in te slapen hoeft zichzelf niet al te veel zorgen te maken, dat is normaal. Maar slaap je té veel, wordt je regelmatig wakker gedurende de nacht of wordt je té vroeg wakker, dan creëer jij voor jezelf op termijn een slaapprobleem.

Er zijn 88 slaapstoornissen maar deze ontstaan niet altijd door een medische oorzaak!

Wanneer is een meting in een slaaplabo nuttig?
Heb je een vermoeden dat je lijdt aan slaapapneu, rusteloze benen of een andere medische aandoening, laat dan zeker een meting uitvoeren in een professioneel slaaplabo, bespreek dit met je huisarts. Een slaaponderzoek meet de ademhalingsbewegingen, stroom van in- en uitgeademde lucht, zuurstofgehalte in het bloed, hartfunctie, snurkgeluiden, bewegingen en hersenactiviteit.

Een polysomnograaf meet meerdere lichaamsactiviteiten, het elektro-encefalogram (EEG) meet onze hersenactiviteit, het elektro-oculogram (EOG) registreert de oogbewegingen en het elektro-myogram (EMG) meet de spieractiviteit.

Na het slaaponderzoek kan je in behandeling bij een slaapexpert, liefst bij eentje die alle slaapstoornissen uit zijn of haar broekzak kent maar vooral ook samen met jou en je arts naar een oplossing of verbetering van je slaap kan toewerken. Bezorg het resultaat van je slaaponderzoek in het labo aan Annelies indien je start met de online slaapcoaching van Start To Sleep, Annelies werkte in het verleden voor verschillende slaaplabo's en ziekenhuizen en werkt nog steeds nauw samen met verschillende artsen en specialisten als onafhankelijke slaapexpert. Zij kan nadien tevens ook een verslag van jouw evolutie, die je maakte tijdens de online slaaptraining, afleveren aan de behandelende (huis)arts.

Hoe berekenen we je slaapefficiëntie dan zonder een test in het slaaplabo?
We kijken hoe lang je in bed ligt, vergelijken dit met de tijd die je werkelijk slaapt en komen zo tot een percentage dat jouw slaapefficiëntie aangeeft.
De meting gebeurd dus aan de hand van de gegevens die je dagelijks zelf invult in je slaapdagboek, op het online platform, waar je tevens ook dagelijks je nieuwe tips, slaapschema, etc kan raadplegen.
Het is wetenschappelijk bewezen dat deze manier werkt. Je vult deze tijdstippen eerder in op het gevoel dan te kijken naar de klok. Wanneer je je te zeer gaat focussen op de klok creëer je onbewust spanning en die spanning houdt je slaapprobleem mee in stand. Op basis van de gegevens die je dagelijks invult wordt er dan ook iedere week een nieuw slaapschema voor je berekend om je slaapefficiëntie te doen stijgen en je tijd in bed maximaal te laten benutten.

Eigenlijk onderschatten velen de inslaaptijd en overschatten ze de waaktijd.
Dit wil niet zeggen dat ze hun slaapklachten overdrijven. Goede slapers, die uitzonderlijk eens slecht slapen, maken ook deze inschattingsfouten.
Het is erg moeilijk je slaap in te schatten maar mits een goede begeleiding kan je wel trachten dit zo accuraat mogelijk te doen.

Het grootste deel van de slaapstoornissen kan je oplossen door het volgen van slaaptherapie met een expert aan je zijde.
80% slaapt weer vlot in en door na de cognitieve gedragstherapie insomnia, de slaaptherapie waarop Start To Sleep gebaseerd is (wetenschappelijk verantwoord).
Bij de overige 20% is er meestal een medische aandoening die aan de bron ligt. Maar eigenlijk zien wij zelfs bij diegene die medische klachten hebben, net zoals bij onze andere deelnemers, een stijging in slaapefficiëntie gedurende de online slaaptherapie van 6 weken.

Wil je zelf aan de slag?
Op deze pagina kan je het blanco slaapdagboek vinden alsook meer info over fitnesstrackers.

Start met Start To Sleep

Vragen? Stel ze aan Annelies!