Leer (weer) slapen zonder medicatie of kopzorgen

Gedurende 6 weken volgen we je persoonlijk op

We analyseren je huidige slaappatroon en slaapgedrag

Elke week een nieuw persoonlijk slaapschema

Regelmatig krijg je ontspanningsoefeningen en mindfulnesstechnieken

Je ontvangt dagelijks effectieve tips & tricks

We sporen verkeerde slaappatronen op en doorbreken ze

Informatie, educatie en advies over slaap

Aanpak tegen piekeren en het aanleren van gedachtencontrole

Artikel


Wat is dat eigenlijk, chronisch slecht slapen?

10 jun. 2017

Chronisch slecht slapen gaat veel verder dan af en toe eens slecht slapen. Wanneer klachten langer dan een half jaar bestaan, spreken we van chronische slapeloosheid. Onbehandeld kan dit jaren aanwezig zijn. Chronische slapeloosheid is een klacht waarmee je vaak alleen staat. Goede slapers kunnen zich nu eenmaal niet inbeelden wat een slechte slaper doorstaat. Je kan niet meer helder denken, raakt depressiever, woorden liggen op het puntje van je tong maar je kan er niet op komen, je bent vatbaarder voor ziektes, je lichaam functioneert niet goed meer.

Opvallend is dat velen ondanks de aanwezigheid van jarenlange slaapklachten, toch hun normale activiteiten blijven verder zetten. Door extra inspanning kunnen ze hun slaapgebrek toch compenseren. Het kost ons wel meer moeite om op hetzelfde niveau te blijven functioneren. Slaapproblemen vergroten de kans op burn-out en stress klachten, zelfs zodanig dat het slaaptekort een belangrijke risicofactor vormt voor het ontwikkelen van een burn-out. Het houdt de burn-out niet enkel in stand, maar verergert die ook.

Stress en spanning zijn vaak de oorzaak van slecht slapen, maar de vermoeidheid maakt mensen minder weerbaar. Er ontstaat een vicieuze cirkel waarbij stress tot slapeloosheid (zie figuur 1) leidt, maar ook omgekeerd. Een behandeling van slapeloosheid is ook aangewezen bij de behandeling van psychische en medische problemen. Slaaptekort versterken deze klachten én ze bemoeilijken de effectieve behandeling ervan.